Sekcja ogólna
„Polska szkoła na emigracji. Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Materiał został opracowany w ramach realizacji projektu „Polska szkoła na emigracji. Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu” programu Erasmus+, Edukacja Szkolna, Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji szkolnej, o nr umowy: 2020-1-PL01-KA201-081783
Materiał udostępniono na licencji: CC - BY 4.0 CC BY 4.0 Deed | Attribution 4.0 International | Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska
oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.WSTĘP
Lapbook to forma/sposób kreatywnego zaprezentowania informacji na wybrany temat.
Lapbook to „książka na kolanach” – bo tak brzmi w swobodnym tłumaczeniu angielska nazwa. To rodzaj papierowej teczki formatu A-4 lub A-5, w środku której dzieci wklejają własnoręcznie wykonane ruchome elementy w różnych kształtach i kolorach: kieszonki, zakładki, koperty, harmonijki, karteczki, otwierane skrytki, obrotowe koła, miarki… W przestrzeniach tych uczeń umieszcza różne informacje z opracowywanego zakresu. Mogą to być: rysunki, opowiadania, opisy, cytaty, krzyżówki, zagadki, puzzle, quizy, kolorowanki, drobne rekwizyty, zebrane słownictwo, terminy czy też zdjęcia i wykresy. Dziecko, tworząc swój lapbook, ma okazję wykazać się zdolnościami estetycznymi i artystycznymi, może wykorzystać swój talent plastyczny do zilustrowania informacji, które będą umieszczane w lapbooku. Planowanie rozmieszczenia ruchomych elementów stwarza dziecku możliwość kształcenia umiejętności tworzenia kompozycji. W tworzeniu lapbooków nie ma ściśle określonych zasad. Ważniejsza jest tu fantazja, twórcze wykorzystanie papierowych materiałów i przedstawienie za ich pomocą wybranego zagadnienia.
W zależności od potrzeb teczka może być tworzona i wykorzystywana do pracy indywidualnej, w parach i zespołach, na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Cały wstęp dostępny poniżej w pliku pdf.