Sekcja ogólna
„Polska szkoła na emigracji. Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Materiał został opracowany w ramach realizacji projektu „Polska szkoła na emigracji. Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu” programu Erasmus+, Edukacja Szkolna, Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji szkolnej, o nr umowy: 2020-1-PL01-KA201-081783
Materiał udostępniono na licencji: CC - BY 4.0 CC BY 4.0 Deed | Attribution 4.0 International | Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska
oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.WSTĘP
W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa na każdym przedmiocie kształtuje kompetencje językowe uczniów oraz dba o wyposażenie uczniów w wiadomości i umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały…
Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i w piśmie, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów oraz przestrzeganie przez nich norm poprawnościowych, należy do obowiązków nauczycieli wszystkich przedmiotów.
Czytanie jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, to jedna z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia.(Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z dn. 14 lutego 2017r.)
Czytanie jest jedną z najważniejszych umiejętności każdego człowieka. Jest to narzędzie do zdobywania wiedzy na kolejnych etapach kształcenia. Równocześnie jest to pierwsze poważne wyzwanie, z którym mierzy się dziecko.
Aby dzieci uczące się w szkołach polonijnych w przyszłości chętnie czytały w języku polskim, powinniśmy wspólne zaszczepić w nich radość z posiadania tej umiejętności. Czytanie po polsku wyzwala emocjonalny związek z krajem ojczystym, pomaga w znalezieniu wielu ważnych informacji o swojej ojczyźnie w różnych źródłach, umożliwia czytanie literatury polskich autorów oraz ułatwia przekaz doświadczeń między pokoleniami. Wyposażenie dziecka w umiejętność czytania w języku polskim, to jak wręczenie mu narzędzia do działania, to wysiłek będący inwestycją w przyszłość.
Zachęcanie i motywowanie dzieci do czytania po polsku powinno być wspólną troską wszystkich nauczycieli szkół polonijnych, ponieważ wszyscy pracownicy oświatowych placówek polonijnych są nauczycielami języka polskiego. Tylko wspólna praca przynosi pożądany efekt.
Życzymy nauczycielom, rodzicom i uczniom, aby klimat obcowania z językiem polskim przenosił się na różne płaszczyzny życia na obczyźnie.
Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku proponuje nauczycielom szkół polonijnych udział w kursie ,,Uczę się czytać po polsku – wspomaganie umiejętności czytania uczniów szkół polonijnych”, który pozwoli uczestnikom wzbogacić swoje warsztaty pracy o efektywne metody, zabawy, ćwiczenia oraz pomoce dydaktyczne wspomagające naukę czytania uczniów szkół polonijnych.